21 sierpnia
Święto: Duplex-majus.
Siedem Radości (Beatitudinis) Najśw. Maryi Panny
Oratio.
Omnipotens sempiterne Deus, qui Unigeniti sacratissimam Matrem aeternae beatitudinis gloria munerasti: concede propitius, ut qui coelestes ejus Dotes commemoramus in terris, eadem intercedente ipsis perfui mereamur in coelis.
Nokturn I (Lekcje z 1 listu św. Pawła do Koryntian)
Lekcja I
Jakóż zmartwychwstają umarli? a w jakiem ciele przyjdą? Głupi! co ty siejesz, nie bywa ożywiono, jeźli pierwéj nie obumrze. I co siejesz, nie siejesz ciała, które ma być, ale gołe ziarno, jako na przykład, pszeniczne albo z inszych które. A Bóg daje mu ciało jako chce, a każdemu nasieniu własne ciało Nie każde ciało tóż ciało; ale insze ludzkie, insze bydlęce, insze ptasze, insze rybie.
Lekcja II
I ciała niebieskie, i ciała ziemskie; aleć insza jest ozdoba niebieskich, a insza ziemskich. Insza jasność słońca, insza jasność księżyca a insza jasność gwiazd; albowiem gwiazda od gwiazdy różna jest w jasności. Tak i zmartwychwstanie. Bywa wsiane w skazitelności, powstanie w nieskazitelności. Bywa wsiane w sprosności, a powstanie w chwalebności. Bywa wsiane w słabości, a powstanie w potężności. Bywa wsiane ciało cielesne, a powstanie ciało duchowne.
Lekcja III
Jeźli jest ciało cielesne, jest i duchowne. Jeźli jest ciało cielesne, jest i duchowne. Jako napisano: Stał się pierwszy człowiek Adam w duszę żywiącą, pośledni Adam w ducha ożywiającego. Lecz nie pierwéj, które duchowne jest, ale które cielesne, potem które duchowne. Pierwszy człowiek z ziemie ziemski, wtóry człowiek z nieba niebieski. Jaki ziemski, tacy i ziemscy: a jaki niebieski, tacy niebiescy. Przetóż jakeśmy nosili wyobrażenie ziemskiego, nośmy téż wyobrażenie niebieskiego.